Wednesday, February 27, 2013

JALAN KE JANNAH ...

 
 
 
“Daripada Mu’adz bin Jabal RA, ia berkata,
 
“Dalam suatu perjalanan, pernah aku bersama Rasululah SAW.
 
Pada suatu hari saat sedang berjalan-jalan, aku mendekati Baginda, lalu berkata,
 
Wahai Rasulullah, khabarkanlah kepadaku akan suatu amalan yang dapat menyebabkan aku masuk syurga dan jauh dari neraka.”
 
Beliau menjawab, “Engkau telah menanyakan suatu perkara yang amat besar namun sebenarnya ringan bagi orang yang dimudahkan oleh Allah; hendaklah kamu menyembah Allah dan tidak berbuat syirik terhadap-Nya dengan sesuatu apapun, mendirikan solat, membayar zakat, berpuasa pada bulan Ramadhan dan menunaikan haji….
 
 
Dalam hadith yang lain disebut tentang memperbanyakkan sujud iaitu sembahyang, dengan melakukan sembahyang-sembahyang sunat selain yang fardhu.
 
Rasulullah SAW bersabda: “Wahai Rabi’ah, mintalah kepadaku”. Aku berkata: “Wahai Rasulullah biar aku fikirkan sebentar. Lalu aku mengingat-ingat dunia serta kefanaannya sehingga aku berkata: “Aku tidak akan meminta kecuali akhirat.
 
Kemudian aku mendatangi  
Baginda SAW dan berkata:
 
“Aku meminta supaya aku boleh menemanimu di syurga.
 
Rasulullah SAW bersabda:  
“Wahai Rabi’ah adakah yang selain dari itu? Aku menjawab: Itu saja.  
Maka Rasulullah SAW bersabda lagi:
 
Berjanjilah untuk kamu mengendalikan hawa nafsumu dan banyakkan sujud (nescaya kamu akan menemaniku di syurga).” (Muslim)
 
Selain itu menuntut ilmu juga memudahkan perjalanan ke syurga:
Sesiapa yang menempuh satu jalan kerana mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga.” [Riwayat Muslim]

 

No comments:

PERIA KATAK ..

Ramai yang tahu Peria katak ni bagus.. So, apa sebenarnya yg ada dalam Peria Katak & apa fungsinya pada kesihatan kita? ~ Sangat rendah ...