Monday, June 17, 2013

GANJARAN PAHALA SABAR ....


 
Orang yang sabar akan mendapat pahala yang tidak terbatas dan terhingga daripada Allah.
“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.” (az-Zumar: 10)


2) Orang yang sabar mendapat kekuatan daripada Allah SWT
“Sesungguhnya Allah beserta dengan orang-orang yang sabar.” (al-Anfal: 46)


3) Orang yang sabar mendapatkan cinta Allah SWT
“Allah menyukai orang-orang yang sabar.” (ali-Imran: 146)


4) Orang yang sabar mendapat kebaikan di akhirat kelak
“Dan orang-orang yang sabar kerana mencari keredhaan Tuhannya, mendirikan solat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik), (iaitu) syurga ‘Adn yang mereka masuk ke dalamnya bersama-sama dengan orang-orang yang soleh daripada bapa-bapanya, isteri-isterinya dan anak cucunya, sedang malaikat-malaikat masuk ke tempat-tempat mereka daripada semua pintu; (sambil mengucapkan): “Salamun ‘alaikum bima sobartum,” maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu.” (ar-Ra’du: 22-24)

5) Nilaikan musibah dengan penuh kesabaran. Jika hal itu terjadi atas keinginan Allah maka Dia telah menyediakan pahala.
“Maka bersabarlah, sesungguhnya kesudahan yang baik adalah bagi orang yang bertakwa.” (Hud: 49)


6) Orang yang bersabar termasuk orang-orang yang beruntung dan mendapat kemenangan.
“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.” (ali-Imran: 200)


7) Orang bersabar memperoleh keampunan dan pahala yang besar.
“Kecuali orang-orang yang sabar (terhadap bencana), dan mengerjakan amal-amal soleh; mereka itu beroleh keampunan dan pahala yang besar.” (Hud: 11)


8) Orang yang bersabar akan mendapat selawat, rahmat dan hadiah daripada Allah sebagai bentuk kerelaan dan kecintaan-Nya kepada mereka.
“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun (Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya lah kami kembali).” Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.” (al-Baqarah: 155-157)
 


9) Jika anda bersabar atas musibah-musibah yang menimpa anda maka anda juga akan menyaksikan dosa-dosa yang anda lakukan berguguran bagaikan daun yang berjatuhan pada musim gugur.
 
“Tidaklah setiap muslim yang ditimpa suatu penyakit atau yang lainnya kecuali Allah akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya bagaikan pohon yang menggugurkan daun-daunnya.” (Hadis Riwayat Bukhari)
 
 
 

No comments:

Umar Ibn Al-Khattab RA