Friday, September 27, 2013

DUNIA DAN SEGALA ISINYA DILAKNAT KECUALI ZIKRULLAH ...

 
 
"Sebaik-baik kalimah itu adalah لا إله إلا الله
Sebaik-baik orang yang berdosa itu adalah mereka yang bertaubat"

Sebagaimana hadis Nabi S.A.W. menyatakan;
"Dunia itu adalah dilaknat, dilaknat apa yang ada di dalamnya, kecuali zikrullah 'azza wajalla, dan sesuatu yang dikasihi Allah, atau orang alim ataupun orang yang belajar". Hadis riwayat Imam Tirmidzi (At-Tirmidzi: 2244)
"Ketauilah bahawa dunia ini 'mal'unah' (dilaknat), kecuali zikrullah dan orang-orang yang berilmu serta mereka yang mempelajari ilmu". Daripada Abas R.A.

Maka marilah kita mengamalkan beberapa yang mampu kita amalkan, Insya'Allah:

  1. Memperbanyak Membaca 'La hawla Wala Quwwata Illa billah'
    "Barangsiapa yang lambat datang rezekinya hendaklah banyak mengucapkan 'La hawla Wala Quwwata Illa billah'". (HR. At Tabrani)
  2. Membaca 'La ilaha illallahul Malikul Haqqul Mubin'
    "Barangsiapa setiap hari membaca 'La ilaha illallahul Malikul Haqqul Mubin' maka bacaan itu  akan menjadi keamanan dari kefakiran dan menjadi penenteram dari rasa takut dalam kubur". (HR. Abu Nu’aim dan Ad Dailami)
  3. Melazimkan BerIstighfar *favorite* *wajib hari²*
    "Barangsiapa melazimkan beristighfar niscaya Allah akan mengeluarkan dia dari segala kesusahan dan  memberikan rezki dari arah yang tidak diduga-duga". (HR. Ahmad, Abu Dawud dan Ibnu Majjah)
  4. Membaca Surat Al-Ikhlas
    "Barangsiapa mmbaca Surat Al Ikhlas ketika masuk rumah maka berkah bacaan menghilangkan kefakiran dari penghuni rumah dan tetangganya". (HR. At Tabrani)
  5. Membaca Surat Al-Waqiah
    "Barangsiapa mmbaca surat Al-Waqiah setiap malam, maka tidak akan ditimpa kesempitan hidup". (HR. Al-Baihaqi dalam Syu’ab AlIman)
  6. Memperbanyak Selawat Atas Nabi S.A.W.
    Ubay Bin Ka’ab meriwayatkan; 'Bila telah berlalu sepertiga malam, Rasulullah S.A.W. berdiri seraya bersabda: "Wahai manusia berzikirlah mengingat Allah, berzikirlah mengingat Allah. Akan datang tiupan (sangkakala kiamat) pertama, kemudian diiringi tiupan kedua. Akan datang kematian dan segala kesulitan di dalamnya"
  7. Membaca "Subhanallah wabihamdihi Subhanallahil adziim"
    "Dari setiap kalimat itu seorang Malaikat yg bertasbih kepada Allah Ta’ala sampai hari kiamat yang pahala tasbihnya itu diberikan untukmu" (HR. Al-Mustagfiri dalam Ad-Da’awat)

Seorang Ustaz di kuliah Maghrib di Masjid Al Faizin, Taman Ehsan, Kepong ada menyatakan, gurunya memberitahunya; "Sekurang-kurangnya dalam sehari-hari, kita perlu berzikir dengan 4 zikir ini ↓"
  • Beristghfar
  • Bertasbih - "Subhanallah"
  • Bertahlil - "La ilaha illAllah"
  • Berselawat
Semoga dengan sedikit perkongsian ilmu (yg mampu aku post) ni, dapat memberikan barang sedikit (atau banyak hendaknya) kebaikan kepada kita semua dan diriku sendiri jua, Insya'Allah.. wassalam..

 
 
 
 
terimakasih..
 
JAZAK ALLAH KHAYR ..
 
 

No comments: