Friday, November 22, 2024

Muzik dan Nyanyian hukum nya HARAM ..




MAZHAB SYAFIE

Kata Imam Syafie rahimahullah:

“Aku telah meninggalkan Iraq di mana di sana ada sesuatu yang disebutkan sebagai At-Taghbir (sejenis nyanyian) yang diada-adakan oleh kaum ZANADIQAH (kaum MUNAFIK) untuk menghalang manusia daripada Al-Quran.”

– Athar sahih, dikeluarkan oleh Abu Naim dalam Al-Hilyah.

Kata Ibnu Taimiyyah dalam Majmuk Fatawanya:

“Apa yang disebutkan oleh Imam Syafie bahawa ia adalah sesuatu yang diada-adakan oleh kaum Zanadiqah adalah kenyataan daripada seorang Ulama yang sangat mendalam pengetahuannya tentang asas Agama. Ini kerana tidaklah yang mendengarnya ataupun yang menganjurkan kepadanya melainkan seorang yang dituduh sebagai ZINDIQ (MUNAFIK).”

Kata Imam Ibnu Al-Jauzi:

“Sahabat-sahabat Imam Syafie radiallahu anhu mengingkari perbuatan mendengar nyanyian.”

Kata Abu At-Tayyib At-Tabari:

“Tidak dibolehkan menyanyi, mendengarnya mahupun memukul dengan tongkat. Barang siapa mendakwa bahawa Imam Syafie mengharuskannya maka dia telah berbohong.”

Kata Imam Syafie dalam kitabnya Al-Umm:

“Sesungguhnya nyanyian adalah makruh menyerupai sesuatu yang batil, dan barang siapa yang banyak melakukannya maka dia seorang yang bodoh dan ditolak kesaksiannya.”


 Nauzubillahimin zalik


https://idrissulaiman.com/hukum-nyanyian-dan-muzik/
 
 

PANDANGAN ULAMA BESERTA DALIL


Fatwa yang mengharamkan muzik dan nyanyian.

Jumhur ulama dan fuqaha’ mengharamkan alat muzik. 

Cuma ada sebahagian mereka yang mengharuskan alat muzik tertentu dalam keadaan tertentu. 

Kami nukilkan di bawah antara pandangan-pandangan mereka:
 

Imam Malik pernah ditanya akan muzik dan nyanyian, dan beliau berkata hanya orang fasiq yang terlibat dengan aktiviti seumpama ini.
 
 (Rujuk Tafsir al-Qurthubi, 14/55)
 
Menurut Syeikh al-Islam Ibnu Taimiyah pula, mendengar nyanyian (atau alat muzik) menimbulkan mudarat yang dahsyat terhadap agama seseorang, tidak ada cara lain selain dengan menutup jalan agar tidak mendengarnya.
 (Rujuk Majmu’ al-Fatawa, 11/567)
 
 Beliau turut menambah, tidak harus menghasilkan alat-alat muzik, dan boleh untuk dihancurkannya disisi majoriti fuqaha; bahkan beliau menyebut bahawa alat-alat muzik merupakan arak kepada jiwa-jiwa manusia
 
 (Rujuk Majmu’ al-Fatawa, 22/140 dan 10/417)
 
Menurut Imam al-Nawawi, para ulama bersepakat atas haramnya upah yang diperoleh oleh penyanyi dalam aktiviti nyanyian. Ini juga pandangan Ibn Abidin dalam hasyiah beliau 
 
(Rujuk Syarh Sahih Muslim, 10/231 dan Radd Al-Mukhtar ‘ala Ad-Dur Al-Mukhtar, 6/424)
 
Imam Ibn Hajar al-Haitami pula setelah beliau menukilkan ijmak akan pengharaman alat muzik, telah menyatakan bahawa sesiapa yang menyatakan bahawa ada khilaf dalam isu ini, dia telah melakukan kesilapan atau dikuasai hawa nafsu, hingga ia memekakkannya dan membutakannya (daripada mendengar dan melihat kebenaran). 
 
(Rujuk Kaff al-Ri’aa, hal. 118)
 
Kata Ibn Qudamah, barangsiapa yang menjadikan muzik sebagai satu pekerjaan, atau mengambil kanak-kanak dan hamba untuk menyanyi dan dihadiri oleh orang ramai, maka orang seperti itu tidak diterima kesaksian daripadanya. 

Ini kerana muzik di sisi mereka yang tidak mengharamkannya, merupakan satu kebodohan, kerendahan dan menjatuhkan maruah. 
 
Manakala di sisi mereka yang mengharamkan muzik, ia merupakan satu dosa dan pelakunya dikira menzahirkan kemaksiatan dan kefasikan.
 
(Rujuk Al-Mughni, 10/156) 
(Rujuk Kaff al-Ri’aa, hal. 118)
 
Kata Ibn Qudamah, barangsiapa yang menjadikan muzik sebagai satu pekerjaan, atau mengambil kanak-kanak dan hamba untuk menyanyi dan dihadiri oleh orang ramai, maka orang seperti itu tidak diterima kesaksian daripadanya. Ini kerana muzik di sisi mereka yang tidak mengharamkannya, merupakan satu kebodohan, kerendahan dan menjatuhkan maruah. 
 
Manakala di sisi mereka yang mengharamkan muzik, ia merupakan satu dosa dan pelakunya dikira menzahirkan kemaksiatan dan kefasikan. 
(Rujuk Al-Mughni, 10/156)
 
Bahkan disebut oleh Imam Khatib al-Syarbini, bahawa merosakkan thunbur wajib dikenakan ganti rugi kerana ia merupakan alat yang membawa kepada maksiat. (Rujuk Mughni al-Muhtaj, 5/469)
 
 
Imam al-Qurthubi juga meriwayatkan pandangan al-Qaffal, bahawa tidak diterima penyaksian penyanyi dan penari. Tambah al-Qurthubi, oleh kerana itu, mengambil upah dan pendapatan daripada aktiviti nya
Bahkan disebut oleh Imam Khatib al-Syarbini, bahawa merosakkan thunbur wajib dikenakan ganti rugi kerana ia merupakan alat yang membawa kepada maksiat. (Rujuk Mughni al-Muhtaj, 5/469)
 
 
Imam al-Qurthubi juga meriwayatkan pandangan al-Qaffal, bahawa tidak diterima penyaksian penyanyi dan penari. Tambah al-Qurthubi, oleh kerana itu, mengambil upah dan pendapatan daripada aktiviti nyanyian dan tarian juga tidak diharuskan. 
 (Rujuk Tafsir al-Qurthubi, 14/56)
 

Dalil-Dalil Pengharaman

Para ulama yang mengharamkan muzik berhujah berdasarkan ayat-ayat al-Qur’an dan hadith, antaranya firman Allah SWT:

 

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِين

 

Maksudnya

Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan.

 

Surah Luqman (6)

Kata Ibn ‘Abbas sewaktu mentafsirkan ayat ini, ia merujuk kepada muzik, manakala Mujahid berpandangan ia merujuk kepada al-Lahwu dan al-Tobl. Al-Hasan al-Basri pula menyatakan ayat ini diturunkan berkenaan muzik dan al-mazamir.

 (Rujuk Tafsir al-Tobari, 21/40 dan Tafsir Ibn Kathir, 3/451)

 

Selain itu, sabda Nabi SAW:

 

لا تَبِيعُوا الْقَيْنَاتِ وَلاَ تَشْتَرُوهُنَّ وَلاَ تُعَلِّمُوهُنَّ وَلاَ خَيْرَ فِي تِجَارَةٍ فِيهِنَّ وَثَمَنُهُنَّ حَرَامٌ ‏‏.‏ فِي مِثْلِ ذَلِكَ أُنْزِلَتْ عَلَيْهِ هَذِهِ الآيَةُ ‏:‏ ‏(‏ومِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ‏)‏ إِلَى آخِرِ الآيَةِ ‏.‏

 

Maksudnya

 

Janganlah kalian menjual penyanyi-penyanyi wanita, atau membeli mereka, atau mengajar mereka menyanyi.

Tidak ada kebaikan pada urus niaga melibatkan mereka, dan nilaian harga mereka adalah haram. 

Dan kerana kes seumpama inilah diturunkan ayat (yang bermaksud):

 “ Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah”

Sunan Tirmizi (3195)

 

Nabi SAW juga bersabda:

 

لَيَكُونَنَّ مِنْ أُمَّتِي أَقْوَامٌ، يَسْتَحِلُّونَ الحِرَّ وَالحَرِيرَ، وَالخَمْرَ وَالمَعَازِفَ

 

Maksudnya:

 Akan ada di antara umatku, satu  kaum yang menghalalkan zina, sutera (untuk lelaki), arak dan alat musik. 

Sahih al-Bukhari (5590)

 

Nabi SAW juga pernah bersabda:

 

لَيَشْرَبَنَّ نَاسٌ مِنْ أُمَّتِي الْخَمْرَ يُسَمُّونَهَا بِغَيْرِ اسْمِهَا يُعْزَفُ عَلَى رُءُوسِهِمْ بِالْمَعَازِفِ وَالْمُغَنِّيَاتِ يَخْسِفُ اللَّهُ بِهِمُ الأَرْضَ وَيَجْعَلُ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَالْخَنَازِيرَ

 

Maksudnya

 

Manusia daripada kalangan umatku akan meminum arak dan menamakannya dengan nama selain arak, alat muzik akan dimainkan untuk mereka dan penyanyi wanita menyanyi untuk mereka. 

Allah SWT akan menjadikan bumi menelan mereka dan menukar mereka menjadi monyet dan babi.

Sunan Ibn Majah (4020)

 
https://muftiwp.gov.my/en/artikel/bayan-linnas/3570-bayan-linnas-siri-ke-197-islam-dan-muzik



WALLAHU 'ALAM ..


No comments:

Fazilat SOLAT TAHAJUD ..

Solat Yang Paling Utama Selepas Solat Fardu Abu Hurairah RA meriwayatkan sebuah hadis bahawa Rasulullah SAW bersabda: Sebaik-bai...