Thursday, September 19, 2024

PUASA SUNAT ..

 


 

 

Niat puasa sunat Isnin adalah seperti berikut:

 

Maksudnya:

Sahaja aku berniat puasa sunat hari isnin kerana Allah Taala

Niat puasa sunat Khamis adalah seperti berikut:

 

 

Maksudnya: 

Sahaja aku berniat puasa sunat hari khamis kerana Allah Taala

 

NOTA: 

 Tiada masalah untuk berpuasa sunat jika tidak berniat sebelum waktu subuh selagi kita tidak makan dan minum, puasa sunat boleh dilakukan. 

 

Hadis tersebut telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA di mana Rasulullah SAW bersabda dalam Hadis Qudsi, 

 

Allah SWT berfirman yang bermaksud:

 

Aku paling suka apabila hamba-Ku mendekati-Ku dengan apa yang Aku telah fardukan ke atasnya dan hamba-Ku masih mendekati-Ku dengan pelbagai amalan sunat hingga Aku mencintainya.

(Riwayat al-Bukhari)

 

 

No comments:

PUASA SUNAT ..

      Niat puasa sunat Isnin adalah seperti berikut:   Maksudnya: Sahaja aku berniat puasa sunat hari isnin kerana Allah Taala N...