Imam Ibn Kathir membawakan beberapa dalil menunjukkan hal ini:
} ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ الرَّحْمَنُ} [الفرقان: 59] وقال: { الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى } [طه: 5] فذكر الاستواء باسمه الرحمن ليعم جميع خلقه برحمته
Kemudian Al-Rahman itu beristiwa di atas Arsy [al-Furqan : 59], dalam ayat lain Allah menyebutkan:
Al-Rahman berada di atas Arsy [Toha : 5].
Perkataan Istiwa disebutkan bersama namaNya al-Rahman menunjukkan rahmatnya umum untuk semua makhluk.
Manakala untuk al-Rahim pula dalilnya seperti berikut;
} وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا } [الأحزاب: 43] فخصهم باسمه الرحيم
Dia (iaitu Allah) adalah Maha Pemberi Rahmat kepada orang-orang beriman [Al-Ahzab :
43]. Orang beriman dikhususkan pula dengan namaNya al-Rahim.
Antara beza ar-Rahman dan ar-Rahim ialah ar-Rahman adalah nama yang sangat khusus untuk Allah sahaja, seorang manusia hanya boleh memakai nama ar-Rahman dengan diletakkan Abdul Rahman yang bermaksud hamba kepada ar-Rahman.
Manakala nama Allah, Rahim boleh diberikan kepada manusia tanpa perlu menggunakan perkataan Abdul.
Apakah kesan beriman dengan nama Allah Ar-Rahman dan Ar-Rahim?
Antara kesan yang akan kita perolehi apabila mengimani nama ar-Rahman dan ar-Rahim ialah kita akan sentiasa berdoa kepada Allah.
Imam Ibn Kathir menukilkan kata-kata ‘Abdullah bin al-Mubarak dalam hal ini:
وقال ابن المبارك: الرحمن إذا سئل أعطى، والرحيم إذا لم يسأل يغضب
Ar-Rahman; apabila diminta Dia Memberi.
Ar-Rahim; apabila Dia tidak diminta, Dia akan Murka.
Ini selari dengan sepotong hadis;
عَنْ أَبِي صَالِحٍ الْخُوزِيِّ ، قَالَ : سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ ، يَقُولُ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ يَغْضَبْ عَلَيْهِ "
Abu Hurairah radiallahu ‘anhu berkata:
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Sesiapa yang tidak meminta kepada Allah, Dia Murka kepadanya.
[Riwayat Imam al-Bukhari dalam Al-Adab Al-Mufrad, hadis no: 655, Shaikh al-Albani mensahihkannya]
WALLAHU A'LAM ..
No comments:
Post a Comment