Wednesday, July 3, 2024

SURAH AL IKHLAS ~ QULHU ..


 
 
Surah Al-Ikhlas Penyebab Masuk Syurga 
 
Daripada Abu Hurairah RA: 
 Maksudnya: 
 
 
“Aku datang bersama Rasulullah SAW lalu aku dengar seorang lelaki membaca
 
 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ. 
 
Lalu Rasulullah SAW bersabda: 
 
“Telah wajib.” 
 
Aku bertanya: 
 
“Apa yang telah menjadi wajib?”. 
 
Kata Baginda: 
 
“Syurga (baginya).”
 
 





Surah Al-Ikhlas Penyebab Masuk Syurga

 

Daripada Abu Hurairah RA:

Maksudnya:

 

Aku datang bersama Rasulullah SAW lalu aku dengar seorang lelaki membaca

 

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ.

 

Lalu Rasulullah SAW bersabda:

 

“Telah wajib.”

 

Aku bertanya:

 

“Apa yang telah menjadi wajib?”.

 

Kata Baginda:

 

“Syurga (baginya).”

 

Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunan (2897). Beliau berkata:

 

“Hadis hasan sahih gharib”.

 

 

No comments:

Segala yg baik baik ..

...